lørdag den 11. oktober 2008

Perlerne

Det første de fleste ser og tænker på, når de ser en grønlænderdragt, er perlekraven. Den er også ganske imponerende. Selve kraven er syet udelukkende i perler, og der findes ikke (næste ikke) to ens. Ganske få familier har ens perlekraver (jeg kender kun en familie) så hver eneste perlekrave er unik, og meget ofte syet med den kommende bærer for øje. Min mormor har lavet både min mors og mine søstres, udover alle de mange, mange hun lavede på bestilling, og hun valgte farver og mønstre, som hun mente ville klæde os/dem bedst. Min mormor/aanaa sad ved sit køkkenbord og lavede de første rapporter/mønstre helt uden papir og blyant, og hvis hun var utilfreds, startede hun forfra. Der findes kvinder i dag, der starter en perlekrave op og sælger "starten" så man selv kan sy videre på kraven. Selve kraven syes frem og tilbage eller rettere op og ned og fæstnes øverst på en stof-strimmel. Denne stofstrimmel dækkes senere af sort skind, i vores tilfælde af sort hesteskind, som vi har fået af vores familie i Sydgrønland, hvor der findes heste. Jeg har set nogle dragter med sort sælskind. Endvidere er der en perlerække/ strimmel/ bånd mellem skindet og kraven. Der bliver mange tusinde perler til kraven alene, så den er i sagens natur tung.

4 kommentarer:

marianne lundholm sagde ...

men dorthe, vilka flotta dräkter ni har, vilket arbete att få en dräkt sydd o monterad o pärlorna o allt broderi, det var så fint att få läsa om hur det går till

Dortheivalo sagde ...

Tak Marianne. Det er et kæmpestort stykke arbejde, at få syet og samlet en dragt. Det siger jo så næsten sig selv, at den er hundedyr. Desværre er der ikke mange der i dag kan lave en dragt og heller ikke mange, der har råd til at få lavet een hos de få, som kan. Tak for dine fine ord.

Anonym sagde ...

Hver perle har været unikt, men der er også nogle der desværre kopiér andres, jeg skal til at få min helt egen dragt og kiggede på nette for at få mere at vide. og specielt en der er lavet mange af :( hilsen Helena

Anonym sagde ...

Kære Dorthe. Ved du hvor perlerne oprindelig kom fra? Jeg har læst at hvalfangerskibe bragte f.eks silkestoffer og perler med som de byttede med sælskind i 1600-1700 årene. Men hvornår begyndte de at lave deres flotte store perlekraver?
Med venlig hilsen Ann-Beth Frederiksen