lørdag den 11. oktober 2008

Flot, flottere, flottest

Her ser du perle"båndet" mellem perlekraven og skindkanten. Det måler ikke andet end mellem 2-5 cm. Jeg synes jo at min grønlænderdragts farver er de flotteste, men min mor synes jo at hendes er den flotteste. Heldigvis for det, da. Tænk, hvis det var omvendt. Til jul og andre højtider kan man ganske enkelt ikke få øjnene til sig, når man sidder nede i kirken. Sidde og studere alle de andres perlekraver, broderier, hæklerier og skind. Det er dybt fascinerende at tænke på alle de mange, mange hundrede timer, der er blevet brugt af en masse kvinder, til at lave den enkelte dragt.
Min mors perler og stoffet i overdelen er mørkere end min.
Min mor er ældre, hun er bedste mor og har retten.... og lysten til at have mørkere stof. Nederst på det fine stof, yderstoffet, syes en passende bred kant af bånd sammen. Båndene er igen bånd, der er syet sammen, for at få dem tilpas bredde eller for at få en virkning frem. Min mors perler er nu også meget, meget smukke, men lad være med at fortælle hende, at jeg har sagt det...det kunne måske give hende anledning til at tro, at jeg synes hendes er flottere end min ;-) Som afslutning på ærmerne er der en skindkant, svarende til kanten i halsen/kraven, og mellem det og stoffet er der en manchet af perler. Mønsteret er ofte midterborten på perlekravens mønster. Her ser du mine perlemanchetter.

Ingen kommentarer: