lørdag den 11. oktober 2008

Broderier / allapalaat

På skindstøvlerne / kamikkerne er der øverst den sorte skindkant, og dernæst hæklerierne. Under hæklerierne er det et stykke med broderier. De tegnes op på hvidt, tætvævet bomuld med enten blyant eller carbonpapir, der skal kunne vaskes væk, når broderierne er færdige. De syes i fladsting (tror jeg nok det hedder) men de er utroligt smukke og flotte, og er unikke fra kamikker til kamikker. Jeg kan huske at min aataa nogen gange blev sat til at tegne op på carbonpapir til bomuld-stoffet af min aanaa (mormor/bedstemor-morfar/bedstefar) Det var et omhyggeligheds-arbejde, og man/han skulle sørge for at stoffet ikke blev unødvendigt beskidt. Der bliver broderet med amager-garn.
Her er mine kamikkers broderier ovenfor. Jeg kan bare ikke blive træt af at kikke på grønlænderdragtens enkelte dele
og broderierne er efter min mening en lidt overset del, som man ikke værdiger blikke nok.

Ingen kommentarer: